Top Marka 2017

Top Marka 2017. Zobacz, który z brandów jest najbardziej medialny

Volkswagen, PGE, TVN, Orlen, PKO Bank Polski, Plus, PZU, Biedronka, RMF FM, Coca-Cola i Polpharma to najbardziej medialne marki w swoich branżach – wynika z dziesiątej, jubileuszowej edycji rankingu Top Marka 2017.

27 października br. w w warszawskim hotelu Hilton  ogłoszono wyniki badania Top Marka. To wspólny projekt magazynu „Press” oraz agencji informacyjnej „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, który co roku wskazuje najczęściej i najlepiej opisywane brandy w prasie, najpopularniejsze marki w internecie oraz mediach społecznościowych. Badaniem objęto materiały prasowe i internetowe opublikowane w okresie od 1 lipca 2016 roku do 30 czerwca 2017 roku – łącznie 32 mln. pozycji. Informacje poddane analizie dotyczyły najpopularniejszych marek z 11 branż, które najczęściej występowały w prasie: motoryzacji, energetyki, telewizji, bankowości, stacji paliw, telekomunikacji, ubezpieczeń, sieci handlowych, radia, artykułów spożywczych i farmacji. Łącznie w raporcie opisano 117 brandów.

Dziennikarze prasowi najwięcej uwagi poświęcili branży motoryzacyjnej. Liderem został Volkswagen, za nim uplasował się Mercedes. Podium zamknął Ford, pokonując Fiata i BMW. 14,8 tys. publikacji – tego wyniku osiągniętego przez zwycięzcę nie udało się pobić żadnej innej marce w rankingu. Mercedes natomiast odnotował największą liczbę publikacji pozytywnych i najmniejszą negatywnych. Volkswagen i Mercedes zachowały podobną kolejność również w internecie, a na trzecie miejsce awansowało BMW, które utrzymało pozycję lidera w mediach społecznościowych z poprzedniego roku, wyprzedzając Audi i Volkswagena.

W branży energetycznej układ miejsc na podium pozostał taki sam jak w ubiegłorocznym podsumowaniu. Zwyciężyło PGE. Marka zachowała prowadzenie również w internecie i social media. Drugie miejsce zajął Tauron Polska Energia – najbardziej pozytywny brand energetyki w prasie w tegorocznym zestawieniu, który wyprzedził Energę. W finałowej piątce znalazły się również Enea i EDF – Électricité de France. O ile w internecie układ brandów był taki sam, to w mediach społecznościowych na trzeciej pozycji znalazło się PGNiG.

Skutecznie przyciągały uwagę mediów także marki telewizyjne. Jak co roku, począwszy od pierwszej edycji raportu, w prasie zwyciężyła stacja TVN przed Polsatem, TVP 1, Polsat Sport i TVN 24. W internecie największą popularnością cieszył się kanał informacyjny TVN 24. Przywoływano go dwukrotnie częściej niż drugi TVN. Na trzecim miejscu znalazło się TVP Info, a za nim Polsat i TVP 2. Znacznie większą, bo prawie czterokrotną przewagę w liczbie publikacji TVN osiągnął nad Polsatem w mediach społecznościowych.

W rankingu marek branży bankowej niezmiennie zwyciężył PKO Bank Polski, wyprzedzając Bank Pekao oraz Bank Zachodni WBK, który tradycyjnie zdobył najwięcej punktów za wydźwięk materiałów. W Top 5 znalazły się również mBank oraz Alior Bank. PKO BP uzyskał dwukrotnie wyższą liczbę wzmianek w internecie niż pozostałe podmioty i był najpopularniejszy w social media, pokonując niewystępujące w finałowych piątkach ani w prasie, ani w internecie – Bank BPH i BNP Paribas.

Kolejność marek w piątej pod względem popularności w prasie branży – stacje paliw – była taka jak w zeszłym roku: Orlen, Lotos, Shell, BP, Statoil. Podobnie w internecie, z tą różnicą, że BP wyprzedziło markę Shell. Orlen poważnie zdystansował konkurencję pod względem liczby publikacji, co najwyraźniej uwidoczniło się w social media. Marka zdobyła ponadto największą liczbę punktów w całym rankingu – 130.

Sporym zaskoczeniem stała się telekomunikacja. Ubiegłorocznego tryumfatora – Orange – 33 punktami pokonał Plus. T-Mobile, lider sprzed dwóch lat spadł na trzecią pozycję. Stawkę zamknęły Play, który ma największą liczbę punktów w branży za wydźwięk oraz Netia. W internecie marki zachowały taki sam układ, natomiast w mediach społecznościowych najpopularniejszy był Orange przed T-Mobile, Play, Plus i Heyah.

Zdecydowanym liderem zestawienia marek ubezpieczeniowych w prasie zostało PZU. Marka uzyskała ponad dwukrotnie większą liczbę punktów niż plasująca się za nią Ergo Hestia. Na 3. miejscu znalazła się Aviva, a za nią Allianz i Generali. PZU zdominowało również przekaz w internecie, wyprzedzając Ergo Hestię, Allianz, Avivę i Nationale Nederlanden. W social media na 5. miejscu znalazła się Axa.

W branży sieci handlowych po raz piąty z rzędu najczęściej i najlepiej opisywanym brandem okazała się Biedronka. W uzyskanej przez nią liczbie punktów prawie połowę stanowiły noty za zasięg publikacji. Na drugim miejscu znalazło się Tesco, które wyprzedziło markę Lidl zaledwie dwoma punktami, a Carrefour – trzema. Ranking sektora zamknął Auchan. Do poważnych przetasowań doszło w social media. Ubiegłoroczny niekwestionowany lider – Tesco – ustąpił miejsca Biedronce i znalazł się na 3. miejscu, pokonany również przez Lidla. Taka sama reguła obowiązywała w internecie.

RMF FM po raz kolejny zaprezentowało się jako najbardziej medialna marka wśród rozgłośni radiowych. Otrzymało najwięcej punktów za liczbę i wydźwięk publikacji. Pod względem zasięgu materiałów najlepsze było Radio Zet, które zajęło drugą pozycję, przegrywając z liderem tylko 3 punktami. Kolejne miejsca należały do Radia Maryja, Trójki i Tok FM. W internecie RMF FM miało ponad dwukrotną przewagę w liczbie publikacji nad Radiem Zet. W mediach społecznościowych czołowe miejsca zajmują rozgłośnie newsowe – RMF FM, Radio Zet i Tok FM. Do zestawienia trafiły też stacje muzyczne: RMF Maxxx oraz Radio Eska.

W internecie RMF FM miało ponad dwukrotną przewagę w liczbie publikacji nad Radiem Zet. W mediach społecznościowych czołowe miejsca zajmują rozgłośnie newsowe – RMF FM, Radio Zet i Tok FM. Do zestawienia trafiły też stacje muzyczne: RMF Maxxx oraz Radio Eska.

W branży artykułów spożywczych zwyciężyła Coca-Cola, wyprzedzając E. Wedel, Nestlé, Red Bull i Indykpol. W internecie najpopularniejszy był Red Bull, który wyprzedził Coca-Colę i Indykpol. Zaskoczenie przyniosło zestawienie marek najczęściej wzmiankowanych w mediach społecznościowych. Pierwsze trzy miejsca zajmują brandy, które nie pojawiły się w rankingu najpopularniejszych marek w prasie i internecie: Żywiec, Tymbark i Pepsi.

W tegorocznym rankingu „Top Marka” znalazła się również debiutująca w poprzednim zestawieniu farmacja. Lider branży – Polpharma – w prasie wykazała przede wszystkim przewagę w liczbie publikacji i zasięgu, pokonując drugi Polfarmex i trzeci Biofarm. W finałowej piątce znalazły się również Bayer i GSK. Identyczna kolejność obowiązywała w internecie, natomiast w social media Polpharmę wyprzedził Bayer. Na kolejnych pozycjach znalazły się GSK, Herbapol i Sanofi.

Jubileuszowe wydanie raportu „Top Marka” stało się okazją do podsumowań wyników minionej dekady. W ramach badania przeanalizowano dotychczas ponad 2,2 mln materiałów prasowych, w których informowano o branych pod uwagę markach. Wzmianek o analizowanych brandach poszukiwano w 5,2 mln materiałów online (od 2013 roku) oraz 25,6 mln postów w social media (od 2015 roku). Top Markami 10-lecia zostały PKO Bank Polski i TVN, a najbardziej pozytywną marką – Bank Zachodni WBK. Analizie poddano 14 branż: bankowość, energetyka, farmacja, branża IT, kosmetyki, sieci handlowe, radio, artykuły spożywcze, stacje paliwowe, telefony GSM, telekomunikacja, telewizja, ubezpieczenia. W wynikach badania pojawiło się 119 marek, a 18 brandów: Bank Pekao, Biedronka, Bank Zachodni WBK, Carrefour, Coca-Cola, Ford, Generali, Mercedes, Nestle, Orange, PKO Bank Polski, Polsat, PZU, Radio Zet, RMF FM, Tesco, Tok FM, TVN znalazło się w każdym z dziesięciu raportów.

(PRESS Mackuch, 27.10.2017)

Top Marka 2017 (fot. PRESS)

 

PROGRAM KONFERENCJI TOP MARKA 2017

Konferencja i ogłoszenie wyników rankingu X edycji badania Top Marka odbędą się
27 października br. o godz. 10 w warszawskim hotelu Hilton.
MODERATOR: Agnieszka Kołodziejska – dziennikarka Radia Zet

I CZĘŚĆ – DEBATA (godz. 10:00-11:00)
„Dekada zmian w kształtowaniu wizerunku marek”
Kiedy w 2008 roku magazyn „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przygotowali pierwszą edycję badania Top Marka, poświęcone ono było w całości prasie. Od czeterech edycji jest to również analiza ilościowa publikacji o markach w internecie, w tym w mediach społecznościowych. To obrazuje część znaczących zmian, które zaszły w obszarze kształtowania wizerunku brandów. Zmian bardzo głębokich, a dotyczących zarówno narzędzi i kanałów komunikacji, jak i wpływu konsumentów na ten wizerunek.
Zagadnienia:
– zmiany w wyborze kanałów komunikacji o marce, czy nadal prasa jest równie istotna, czy też ciężar komunikacji przenosi się do innych mediów;
– dynamiczny rozwój sponsoringu jako narzędzia budowania znajomości i wizerunku marki;
– CSR jako istotny element budowania wizerunku brandu;
– konsumenci – nie tylko odbiorcy komunikatów, ale i ich aktywni uczestnicy dzięki mediom społecznościowym;
Przybyło zatem uczestników procesu budowania wizerunku, a on sam gwałtownie przyspieszył. Zaś brandy są mocniej niż kiedykolwiek poddane kontroli i ocenie.

W debacie udział wezmą:
Agnieszka Olbrot redaktor prowadząca dodatku „Top Marka 2017”
– Monika Chmielewska-Żehaluk – dyrektor komunikacji firmy Sanofi
– Anna Lutek – dyrektor ds. komunikacji Grupy Lotos
– Grzegorz Nawacki – zastępca redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”, redaktor naczelny Pb.pl

– Artur Sikora – dyrektor obszaru komunikacji, marketingu i zarządzania jakością Banku Zachodniego WBK
– Piotr Jaworowicz – dyrektor biura promocji i reklamy, PKN ORLEN
– Grzegorz Szczepański – CEO H+K Strategies Polska
– Sebastian Bykowski – wiceprezes zarządu, dyrektor generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Po debacie: Sesja pytań i odpowiedzi.

PRZERWA KAWOWA (godz. 11:00-11:20)

II CZĘŚĆ – WRĘCZENIE DYPLOMÓW, PREZENTACJA MAREK (godz. 11:20-12:30)
Tegoroczne badanie wskazało 11 branż, o których najczęściej wspominano w prasie i w internecie w okresie 1 lipca 2016 – 30 czerwca 2017.
Podczas konferencji wyróżnienia wręczone zostaną przedstawicielom następujących kategorii: Motoryzacji, Telewizji, Radia, Energetyki, Banków, Telekomunikacji, Ubezpieczeń, Sieci handlowych, Stacji paliw, Artykułów spożywczych i Farmacji.
Z okazji jubileuszowej edycji badania uhonorowane zostaną także brandy, które pochwalić się mogą najlepszymi wynikami w całym dziesięcioleciu. Dodatkowo wyróżnienie otrzymają marki, które przez dziesięć lat uzyskały najlepszy wynik pod względem wydźwięku wzmiankujących o nich informacji w prasie.

Top Marka 2017
W listopadzie 2017 roku magazyn „Press” opublikuje podsumowanie badania – już po raz dziesiąty – dotyczące popularności i oceny marek w prasie, po raz piąty – dotyczące popularności marek w internecie, a po raz trzeci marki najpopularniejsze w social mediach.

Organizatorami konferencji są: PRESS i PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
Partnerami Top Marki są: Bank Zachodni WBK, Lotos, Sanofi i Orlen.